Συνεδρία 3: Η δυναμική προσέγγιση

Μαθησιακά αποτελέσματα

  • Να συνειδητοποιήσουν τη σχέση μεταξύ ενεργητικής ακρόασης και υγιούς επικοινωνίας
  • Να ενημερωθούν για την δυναμική προσέγγιση και τις δυνατότητές της

Περιεχόμενο συνεδρίας

Από την ενεργητική ακρόαση στην “υγιή επικοινωνία”

 

Ένα άλλο σημείο που πρέπει να λάβετε υπόψη αν θέλετε να επικοινωνήσετε αποτελεσματικά και να δημιουργήσετε θετικές σχέσεις είναι ότι πρέπει να ακούτε ενεργά.

“Είμαι εδώ και σε ακούω, ενδιαφέρομαι για σένα και για το τι θα πεις- εσύ είσαι στο κέντρο και όχι εγώ, με τις σκέψεις μου, τις υποθέσεις μου, τις προσδοκίες και τις προκαταλήψεις μου- αυτό που είσαι και αυτό που λες είναι σημαντικό για μένα! “

 

Η ικανότητα ενεργητικής ακρόασης είναι πολύ σημαντική για την ενεργοποίηση ενός έγκυρου στυλ επικοινωνίας. Ακούγοντας ενεργά σημαίνει: αναλαμβάνοντας μια σειρά από συμπεριφορές με τις οποίες επικοινωνούμε στον συνομιλητή μας ότι τον/την λαμβάνουμε υπόψη μας και ότι σκοπεύουμε να τον/την κατανοήσουμε.

 

Μερικά παραδείγματα:

  • Να εκφράσετε τα υποκείμενα συναισθήματα

“Υποθέτω ότι αυτή η κατάσταση σας κάνει…”

“Μερικές φορές έχω βρεθεί σε παρόμοια κατάσταση…”

“Τι είδους συναισθήματα νιώθετε σε αυτή την κατάσταση …”

  • Έλεγχος του βαθμού ακρίβειας

“Εννοείτε ότι, δηλαδή, εννοώ ότι πιστεύετε ότι …”

  • Μάθετε πού θέλει να πάει το άτομο

“Θα βοηθούσε αν σας έλεγα…”

“Πού νομίζετε ότι πηγαίνετε με βάση αυτά που άκουσα…”

“Υπονοείτε ότι πρέπει να …”

  • Προχωρήστε πέρα από την πρώτη εντύπωση

“Πες μου περισσότερα …”

“Υπάρχει και κάτι άλλο εκτός από αυτό που άκουσα …”

 

Συμβουλές για αποτελεσματική ενεργητική ακρόαση:

  1. αποφεύγετε να διακόπτετε τον συνομιλητή σας
  2. αποφύγετε να αποσπάτε την προσοχή σας μέσω εξωτερικών παραγόντων ή να παρεμβαίνετε
  3. βάλτε τον εαυτό σας στην άκρη και επικεντρωθείτε στο άτομο που μιλάει
  4. μην έχετε προκαταλήψεις αλλά συλλέξτε τις πληροφορίες
  5. να έχετε αυξημένη προσοχή όχι μόνο σε αυτά που λέει ο συνομιλητής σας, αλλά και στον τρόπο με τον οποίο τα εκφράζει
  6. να επαναδιατυπώνετε μόλις ολοκληρωθεί η ομιλία, για να δείτε αν έχετε κατανοήσει το μήνυμα ή όχι.

 

 

Η δυναμική προσέγγιση

 

Η δυναμική προσέγγιση είναι μια μέθοδος που βασίζεται στην ακρόαση και συνεπώς στην αναγνώριση των δεξιοτήτων που διατηρεί ο άρρωστος ηλικιωμένος και όχι στις ελλείψεις.

Η εστίαση στις ανάγκες του ενοίκου σε σχέση με το στάδιο της ασθένειάς του παραμένει θεμελιώδης για τον προγραμματισμό της φροντίδας, αλλά μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στον ίδιο τον ηλικιωμένο και στην ποιότητα ζωής του, επειδή αυτός θα προσαρμοστεί στον ρόλο του ασθενούς, που πλέον χρειάζεται μόνο φροντίδα, και θα αισθάνεται όλο και πιο ανεπαρκής.

 

Η δυναμική προσέγγιση καλεί τους επαγγελματίες να αναδείξουν και να ενισχύσουν τις ικανότητες που εξακολουθούν να υπάρχουν. Παράδειγμα: ο ηλικιωμένος ξεχνάει τα πάντα, αλλά μπορεί ακόμη να μιλήσει, του δίνουμε τη δυνατότητα να το κάνει, ακόμη και αν δεν επικοινωνούμε.

Το ηλικιωμένο άτομο θα είναι τότε σε θέση να αντιληφθεί τον εαυτό του και πάλι ως ένα άτομο που μπορεί να κάνει πράγματα.

 

Ορισμένες εκτιμήσεις για την επιτυχή εφαρμογή αυτής της μεθόδου:

  1. Αναγνωρίζουμε στον ηλικιωμένο όλες τις ιδιότητες (γονέας, σύζυγος, συνάδελφος κ.λπ.) και τα πολλά περιβάλλοντα από τα οποία έχει περάσει (έχει εργαστεί, είχε κοινωνικά ενδιαφέροντα, χόμπι κ.λπ.).
  2. Μην θεωρείτε ότι ο ηλικιωμένος είναι απλώς άρρωστος και ένα απλό σώμα που πρέπει να φροντίζετε. Αν μάθουμε να τους γνωρίζουμε και να τους αναγνωρίζουμε γι’ αυτό που ήταν και εξακολουθούμε να τους δείχνουμε να είναι, θα είναι ευκολότερο να δημιουργήσουμε μια θετική σχέση μαζί τους.
  3. Σε όλους υπάρχει ακόμα ένα υγιές κομμάτι που θέλουμε να ενισχύσουμε. Αν θεωρούμε πάντα ένα ηλικιωμένο άτομο με άνοια μόνο ως ασθενή με άνοια, θα αντιλαμβάνεται και τον εαυτό του ως τέτοιο, ανίκανο να κάνει οτιδήποτε. Αν, από την άλλη πλευρά, του/της αναγνωρίσουμε τις ικανότητές του/της που είναι ακόμα ενεργές, ο υγιής εαυτός του/της θα διατηρηθεί καλύτερα και η ευεξία του/της θα βελτιωθεί.
  4. ΣΕΒΟΜΑΣΤΕ σε κάθε βαθμό και μορφή την:

– ικανότητα ομιλίας: όσο περισσότερο γίνεται

– ικανότητα επικοινωνίας: με το δικό τους τρόπο

– συναισθηματική επάρκεια: συλλογή και αναγνώριση σημαδιών συναισθημάτων

– ικανότητα διαπραγμάτευσης/απόφασης: αφήστε τους να εκφράσουν τη βούλησή τους και αναγνωρίστε την ως τέτοια (ακόμη και αν δεν μπορούν πάντα να ικανοποιηθούν)

 

 

 

 

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

 

 


Tags