Μαθησιακά αποτελέσματα
Περιεχόμενο συνεδρίας
Από την ενεργητική ακρόαση στην “υγιή επικοινωνία”
Ένα άλλο σημείο που πρέπει να λάβετε υπόψη αν θέλετε να επικοινωνήσετε αποτελεσματικά και να δημιουργήσετε θετικές σχέσεις είναι ότι πρέπει να ακούτε ενεργά.
“Είμαι εδώ και σε ακούω, ενδιαφέρομαι για σένα και για το τι θα πεις- εσύ είσαι στο κέντρο και όχι εγώ, με τις σκέψεις μου, τις υποθέσεις μου, τις προσδοκίες και τις προκαταλήψεις μου- αυτό που είσαι και αυτό που λες είναι σημαντικό για μένα! “
Η ικανότητα ενεργητικής ακρόασης είναι πολύ σημαντική για την ενεργοποίηση ενός έγκυρου στυλ επικοινωνίας. Ακούγοντας ενεργά σημαίνει: αναλαμβάνοντας μια σειρά από συμπεριφορές με τις οποίες επικοινωνούμε στον συνομιλητή μας ότι τον/την λαμβάνουμε υπόψη μας και ότι σκοπεύουμε να τον/την κατανοήσουμε.
Μερικά παραδείγματα:
“Υποθέτω ότι αυτή η κατάσταση σας κάνει…”
“Μερικές φορές έχω βρεθεί σε παρόμοια κατάσταση…”
“Τι είδους συναισθήματα νιώθετε σε αυτή την κατάσταση …”
“Εννοείτε ότι, δηλαδή, εννοώ ότι πιστεύετε ότι …”
“Θα βοηθούσε αν σας έλεγα…”
“Πού νομίζετε ότι πηγαίνετε με βάση αυτά που άκουσα…”
“Υπονοείτε ότι πρέπει να …”
“Πες μου περισσότερα …”
“Υπάρχει και κάτι άλλο εκτός από αυτό που άκουσα …”
Συμβουλές για αποτελεσματική ενεργητική ακρόαση:
Η δυναμική προσέγγιση
Η δυναμική προσέγγιση είναι μια μέθοδος που βασίζεται στην ακρόαση και συνεπώς στην αναγνώριση των δεξιοτήτων που διατηρεί ο άρρωστος ηλικιωμένος και όχι στις ελλείψεις.
Η εστίαση στις ανάγκες του ενοίκου σε σχέση με το στάδιο της ασθένειάς του παραμένει θεμελιώδης για τον προγραμματισμό της φροντίδας, αλλά μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στον ίδιο τον ηλικιωμένο και στην ποιότητα ζωής του, επειδή αυτός θα προσαρμοστεί στον ρόλο του ασθενούς, που πλέον χρειάζεται μόνο φροντίδα, και θα αισθάνεται όλο και πιο ανεπαρκής.
Η δυναμική προσέγγιση καλεί τους επαγγελματίες να αναδείξουν και να ενισχύσουν τις ικανότητες που εξακολουθούν να υπάρχουν. Παράδειγμα: ο ηλικιωμένος ξεχνάει τα πάντα, αλλά μπορεί ακόμη να μιλήσει, του δίνουμε τη δυνατότητα να το κάνει, ακόμη και αν δεν επικοινωνούμε.
Το ηλικιωμένο άτομο θα είναι τότε σε θέση να αντιληφθεί τον εαυτό του και πάλι ως ένα άτομο που μπορεί να κάνει πράγματα.
Ορισμένες εκτιμήσεις για την επιτυχή εφαρμογή αυτής της μεθόδου:
– ικανότητα ομιλίας: όσο περισσότερο γίνεται
– ικανότητα επικοινωνίας: με το δικό τους τρόπο
– συναισθηματική επάρκεια: συλλογή και αναγνώριση σημαδιών συναισθημάτων
– ικανότητα διαπραγμάτευσης/απόφασης: αφήστε τους να εκφράσουν τη βούλησή τους και αναγνωρίστε την ως τέτοια (ακόμη και αν δεν μπορούν πάντα να ικανοποιηθούν)